نامه سرگشاده به طالبان

دکتر عبدالکریم بکار

همه باید خدا را شاکر باشیم که قاتلان و مزدوانشان از افغانستان خارج شدند. به امید روزی که روسیه قاتل از سوریه و همچنین ایران به عنوان نماد خرافه و استبداد از لبنان، سوریه، عراق و یمن خارج شوند. چراکه ارتباط پنهانی بین پیروزی مردم و ارتباطی آشکار بین شکست مهاجمان و اشغالگران وجود دارد.
در افغانستان، پیروزی کوچک و با هزینه بسیار بالایی تحقق یافت، اما پیروزی بزرگ که با ایجاد یک کشوری موفق باقی ماند؛ کشوری که اعزام پناهندگان به نقاط مختلف جهان را متوقف می کند و زندگی آبرومندانه ای را برای شهروندانش فراهم می سازد. همه ما برای تحقق این امر باید کمک کنیم.
تفرقه و چنددستگی بین نخبگان و احساس به ظلم و بی عدالتی و به حاشیه راندن برخی اقوام در کشور، بزرگترین تهدید برای هر کشور در حال تأسیس و در همه زمانهاست. شهروند مسلمان امروزه به موارد ذیل نیاز دارد:
1-دولتی که احساس می کند او را نمایندگی می کند و می تواند از آن انتقاد کند، زیر سؤال قرار دهد و آن را برکنار کند. در غیر اینصورت این دولت، مستبد و دکتاتور است.
2-این احساس که دولت، ارزشها و آرمانهای والایی را که اکثریت مردم به آن اعتقاد دارند، محترم شمرده و از آن محافظت می کند و نسبت به مقتضای آن پایبند باشد.
3-ارائه آزادی های قابل قبولی از نظر اعتقاد، آزادی بیان، سازماندهی، خلاقیت و انتخابهای شخصی در چارچوب اخلاق عمومی.
4-برقراری میزان مناسبی از عدالت اجتماعی از نظر رسیدگی به دعاوی، توسعه، فرصتهای شغلی و توزیع ثروت همراه با حفظ حقوق اقلیتها و یا به عبارتی دیگر، محافظت از مردم در برابر استبداد اکثریت.
5-تأمین سطح مناسبی از امنیت و ثبات و احساس به اینکه حکومت ضامن امنیت همه شهروندان است.
6-ارائه مقدار مناسبی از توسعه و رونق اقتصادی به گونه ای که مردم اقتدار کشور را لمس کنند و نخبگان و استعدادها به خارج مهاجرت نکنند.
این موارد زیاد نیستند، زیرا دولتهای امروزی حق انحصار تصمیم گیری برای برنامه های درسی، وضع مالیات، بهره برداری از منابع و ثروت کشور، استخدام و استفاده از خشونت را دارند. اما در مقابل، باید تمامی موارد ذکر شده را برای مردم فراهم نماید.
آنچه که به آن اشاره شد، خلاصه ای از خوانش بنده از تاریخ اسلامی و ارزیابی هایم از شرایط جوامع مسلمان و دیگر جوامع دور و بر ما می باشد.
نقض مورد اول یعنی در پیش گرفتن رفتار و رویکرد دیگری است که هدف از موارد دیگر را از بین می برد. همچنین نقض شدید هر کدام از پنج مورد باقی مانده به معنای ورود به آشوب و بی نظمی و شاید شکست و انحطاط خواهد بود.
از خداوند متعال می خواهم که همه ما را به راه راست هدایت فرماید و از او تقضا دارم که حق را پا برجا کند و باطل را از بین ببرد.
و الحمد لله رب العالمین

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top