نامه سرگشاده به طالبان-2

دکتر عبدالکریم بکار

حمد و سپاس از آن خداست که توفیق خروج اشغالگران از افغانستان را نصیب براداران ما کرده است. این امر ثمره یک جهاد طولانی و خون گرانبهایی است که بر زمین جاری شده است. از خدواند متعال می خواهم که نعمت، پیروزی و آزادی را بر شما کامل فرماید.
برادران گرامی! مایلم نکاتی را یادآور شوم و امید است مثمرثمر واقع شود:
1-تمام جهان در تلاش است تا طالبان جدید را بشناسد و از نحوه رفتارش با مردم به ویژه مخالفانش در امور سیاسی، ایدئولوژیک و دیدگاه ها آگاه شود. ورود شما به کابل به شیوه ای صلح آمیز و منظم اثرات زیبایی و امیدوارکننده ای داشته است. در این راستا، نظم و انضباط مبارزان شما از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا یک رفتار بد که توسط رسانه ها مخابره شود، یک فرصتی طلایی برای تحریف تصویر و منزوی کردن شما فراهم می کند. من از دشواری این امر آگاهم، اما دستور العملها و مجازاتهای سخت همراه با رهنمودهای مبنی بر برخورد محبت آمیز و خوب با مردم تا حد زیادی از این مشکل می کاهد.

2-توصیه صادقانه و مخلصانه: نسبت به تغییر امور ظاهری عجله نکنید و بیشتر به مضمون توجه کنید. در حقیقت، نسبت به تغییر اسم کشور با این عجله و یا تغییر پرچم زیاد خوشبین نیستم. ده ها دولت در تاریخ ما تأسیس شد، اما بنیانگذاران آن، از صفت “اسلامی” برای توصیف آن استفاده نکردند. چراکه این امر باعث تهذیب نفس می شود و همچنین برای اینکه انجام برخی رفتارها، باعث توهین به این اسم نشود. آنچه که اهمیت دارد، محتواست نه مظاهر.

3-تجربه تحمیل حجاب به زنان در ایران مشاهده شد. اما حجاب در آن کشور باعث افزایش حیا، عفاف و تقوی نشده، بلکه دورویی بزرگ و عمومی را سبب شده است. امروزه اکثریت مردم ایران دیندار توصیف نمی شوند. می توان قوانینی را برای محافظت از اخلاق عمومی منطبق با عرف رایج در نظر گرفت، اما نباید پوشاندن سر و صورت را اجباری کرد. ما دنبال قلبهای مؤمن، خداپرست و پرهیزگار و وجدانهای زنده هستیم و اینها در فضای ظلم و اجبار شکل نمی گیرد.

4-اولویت در حال حاضر برای جلوگیری از انتقام، ایجاد امنیت و ثبات و تأمین مواد غذایی است تا مردم در جستجوی غذا و روزی مجبور به مهاجرت نشوند.

5-نه تنها باید امنیت و احساس آرامش و اطمینان را برای کارکنان سازمان ملل و سازمانهای امدادرسانی فراهم کرد، بلکه به دلیل نیاز مبرم و شدید کشور به کمکهای خارجی در سالهای پیش رو، باید از این افراد استقبال کرد. گذشته از آن، این کارکنان بهترین افرادی هستند که می توانند تصویری مثبت از شما به جهان منتقل کنند.

6-طی بیست سال گذشته، تعداد زیادی از فرزندان و شهروندان شما تجربه و مهارتهای زیادی در زمینه توسعه، مدیریت و اقتصاد کسب کرده، و بسیاری از آنان در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده اند. آنها باید احساس کنند که نقش مهمی در مرحله فعلی و پیش رو دارند.
از خداوند منان برای شما طلب موفقیت و یاری دارم
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top